Filtrer
Rayons
Support
Langues
Prix
Caroline Vout
-
Paris 1924 : sport, art and the body
Caroline Vout, Christopher Young
- Paul Holberton
- 14 Juin 2024
- 9781913645601
Ce catalogue apporte un nouveau regard sur les jeux Olympiques de Paris 1924, souvent
considérés comme les premiers Jeux internationaux. De leurs origines dans la Grèce
antique à leur transformation moderne en événement visuellement puissant à l'échelle
mondiale, les jeux Olympiques ont conservé leur place unique dans le monde du sport
et de la culture. Le livre, qui a été publié pour coïncider avec les jeux Olympiques de
Paris 2024, accompagne une grande exposition au Fitzwilliam Museum.
L'été 2024 verra le retour des jeux O lympiques à Paris un siècle après avoir été ville
organisatrice. Les Jeux de 1924 furent sans doute les premiers vrais Jeux internationaux,
les premiers à diffuser des émissions de radio en direct et les premiers à accueillir
un village olympique. Ils associèrent compétition d'art et événements sportifs, et
cédèrent trente-cinq médailles à la Grande Bretagne, notamment au sprinter de
Cambridge, Harold Abrahams, du renommé Chariots of Fire. Ce catalogue explore les
jeux Olympiques d'une perspective visuelle en enquêtant sur les tensions entre le urs
débuts classiques et leur représentation en 1924 et à travers l'ère moderne. Comment
les jeux Olympiques de 1924 ont ils été influencés par la culture visuelle de l'époque
Et comment, à leur tour, ont-ils influencé les arts? De moulage s en plâtre des statues
d'athlètes du Vème siècle avant J.C au cinéma holl ywoodien, et des portraits classiques
des protagonistes à l'art plus abstrait, ce catalogue rassemble peintures, sculptures, films,
photographies, posters, lettres, médailles et autre s souvenirs pour raconter l'histoire
d'une entreprise sportive qui a tout autant reflété qu influencé son temps. Questions de
genre, race et classe, ainsi qu'une exploration de la célébrité et de la place du spectateur,
montrent que le débat autour du sport était aussi complexe et capital dans le passé qu'il
ne l'est aujourd'hui.
Le catalogue d'exposition offre aux lecteurs l'opportunité d'explorer en détails
quelques uns des thèmes fondamentaux du spectacle. Il comprend des essais rédigés par
des spécialistes dans les domaines des lettres classiques, de l'histoire de l'art, de l'histoire
de France, de l'histoire du sport et de la médecine, chacun d'entre eux se concentrant
sur des thèmes essentiels de l'exposition et des protagonistes clés de l'histoire des Jeux.
Le large éventail d'art attirera les fans de classicisme, modernisme, cubisme, surréalisme
et futurisme, ainsi que d'Art déco, tandis que le sujet fera également écho aux amateurs
de sport et puisera dans l'enthousiasme de tout ce qui touche aux jeux Olympiques en
2024 -
EXPOSED ; THE GREEK ROMAN BODY SHORTLISTED FOR ANGLO HELLENIC RUNCIMAN AWARD
Caroline Vout
- Profile Books
- 6 Juin 2024
- 9781788162913
WINNER OF THE LONDON HELLENIC PRIZE
SHORTLISTED FOR THE ANGLO-HELLENIC RUNICMAN AWARD
A SUNDAY TIMES HISTORY BOOK OF THE YEAR 2022
A SPECTATOR BOOK OF THE YEAR 2022
''A gloriously intimate tour of the body in antiquity'' Gavin Francis
''Vout tackles a huge range of ideas and subjects with irrepressible energy ... full of arresting, sometimes startling ideas and facts that topple the Greeks and Romans from their lofty, pristine, snow-white pedestals'' Guardian
''A triumph ... an extraordinary book that stopped me in my tracks'' Peter Frankopan
The Greek and Roman body is often seen as flawless - cast from life in buff bronze and white marble, to sit upon a pedestal. But this, of course, is a lie.
Here, classicist Caroline Vout reaches beyond texts and galleries to expose Greek and Roman bodies for what they truly were: anxious, ailing, imperfect, diverse, and responsible for a legacy as lasting as their statues. Taking us on a gruesome, thrilling journey, she taps into the questions that those in the Greek and Roman worlds asked about their bodies - where do we come from? What makes us different from gods and animals? What happens to our bodies, and the forces that govern them, when we die? Vout also reveals the surprising actions people often took to transform their bodies - from sophisticated surgery and contraception to body oils, cosmetics and early gym memberships.
You''ve seen the paintings, read the philosophers and heard the myths - now here''s the classical body in all its flesh and blood glory. -
Sex on show - seeing the erotic in greece and rome
Vout Caroline
- British Museum
- 1 Novembre 2013
- 9780714122786
Drawing on examples of classical erotic art, some of them well-known and others rarely discussed, this beautifully illustrated book explores why the Greeks and Romans surrounded themselves with so many sexually explicit images. It examines how these images were used and what they reveal about how the ancients saw themselves and their world.
The Greeks and Romans were not shy about sex. In Classical Greece drinking cups were decorated with scenes of seduction and sexual intercourse which make the modern viewer blush and sculptures with erect penises served as boundary-stones and signposts. In ancient Rome models of penises were worn around the neck or hung from doorways and marble satyrs and nymphs grappled in gardens.
How are we to make sense of this abundance of sexual imagery? Were these images sexy, shocking, humorous? Were they about sex or love? And what and how do we learn from them? Sex on Show answers these questions and reveals ancient attitudes to religion, politics, sex and gender, and also how the ancient saw themselves and their world.
Covering material from the sixth century BC to the fourth century AD, as well as the reception of this material in the Renaissance and later, Sex on Show uses detailed visual analysis to ask not what but why. The centrality of the male nude in Greek and Roman art, the premium put on male-male desire in Greek culture and the anthropomorphism and promiscuity of the gods, already demands that we look differently. That we look at all makes us self- conscious.
Beautifully illustrated, this lively and thought-provoking book does not simply address theories of sexual practice or social history, it is a visual history - concerning what it meant and still means to have sex stare us in the face.